پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
10 مرداد 1402 - 08:50
نگاهی به برنامه تلویزیونی «حسینیه معلی»؛

حسینیه‌ای برای دل‌های عاشق

این روزها همه جا حال و هوای محرم دارد و عزاداری؛ هر کسی هم دوست دارد سهمی در عزاداری سالار شهیدان ایفا می کند
کد خبر : 14798

پایگاه رهنما:

این روزها همه جا حال و هوای محرم دارد و عزاداری؛ هر کسی هم دوست دارد سهمی در عزاداری سالار شهیدان ایفا می کند. از متولیان هیئت ها گرفته تا مادری که قصه ها و لالایی های عاشورایی را در گوش کودک خود زمزمه می‌کند.

اما بدون شک تلویزیون و برنامه های تلویزیونی سهم بسزایی در حال و هوای محرمی خانه هایمان دارد. برنامه های تلویزیونی برای تک تک اعضای خانواده و به خصوص افرادی که به هر دلیل امکان حضور در مجالس و هیئات را ندارند، می‌تواند بسیار مهم است. همیشه پخش مستقیم و حتی ضبط شده برنامه های تلویزیونی، رکن اساسی برنامه های عزاداری محرم در تلویزیون بوده و هست و قطعا یکی از بهترین آیتم هایی است که مخاطب را در این ایام با خود همراه می کند. هیئت هایی که در گوشه گوشه نقاط کشور برگزار می شود و مخاطب می تواند با آن همراه شود. حتی آداب و رسوم عزاداری دیگر شهرها در این ایام توسط این برنامه ها به تصویر کشیده می شود.

* فرصتی برای نمایش سنت‌های اصیل عزاداری

سال گذشته و امسال برنامه ای از شبکه سوم سیما روی آنتن رفته است که بسیار هم مورد استقبال مخاطبان و عزاداران قرار گرفته است. برنامه ای که هر چند در فرمت و قالب برنامه های استعدادیابی ساخته شده، اما هدفش استعدادیابی در زمینه مداحی نیست، بلکه بسیار فراتر از این اقدام کرده و دقیقا همان طور که از اسمش پیداست یک حسینیه تلویزیونی است که با ابتکار و خلاقیت توانسته سنت های و آداب و رسوم عزاداری های مختلف و از اقوام مختلف ایرانی و حتی کشورهای دیگر را در استودیویی ولو با محدودیت مکانی و لوکیشنی خیلی خوب، به تصویر کشیده و مخاطب را با خود همراه کند‌‌.

«حسینیه معلی» در نوع خود یک برنامه تلویزیونی خوب و فاخر است که خانواده ها را پای تلویزیون نشانده است‌. امسال چیزی که بیشتر از سال قبل هم قابل توجه است حضور گسترده کودکان و نوجوانان در این برنامه است. بدون شک این برنامه یکی از بهترین برنامه های چند سال اخیر تلویزیون است که در رسانه ملی پخش شده است. جالب این است که شبکه سعودی «من و تو» اخیرا در تحلیل این برنامه آن را به تمسخر گرفته و همین نشان می دهد که تاثیرگذاری این برنامه چقدر زیاد بوده که باعث به خشم آمدن شبکه هایی مانند من و تو شده است؛ شبکه هایی که به نظر هیچ شناختی از مردم ایران و فرهنگ و اعتقاداتشان ندارند.

* الگویی مناسب از برنامه‌سازی عاشورایی

در هر صورت «حسینیه معلی» یک برنامه در نوع خود منحصر به فرد است که هم با فکر و تدبیر ساخته شده و هم با دل و فطرت مخاطب همراه است و اتفاقا با اجرای نجم‌الدین شریعتی که مجری شناخته شده ای در عرصه برنامه های تلویزیونی مذهبی است، بسیار هم به دل می‌نشیند.

برنامه هایی از این قبیل، حتما می تواند در پررنگ کردن حال و هوای محرم بسیار مهم باشد؛ هر چند که امام حسین علیه السلام خود یک تنه تمام ارزش های تمامی قرون بشریت را زنده کرده است، اما وظیفه هر شیعه و هر انسان آزاده ای است که با هر هنر و شغلی که دارد در جهت اهداف عاشورایی قدم بردارد تا از این قافله عشق عقب نماند.

بدون شک رسانه ملی در این رابطه باید پیش‌قدم باشد، حسینیه معلی یکی از این قدم های جدی است که در این رابطه برداشته شده و از جمله کارهایی است که ورطه تکرار نیز نخواهد افتاد، زیرا هرگز عزای سالار شهیدان و عزاداری بر مصایب ایشان تکراری نمی شود اما با این حال هر چه خلاقیت در انتخاب سوژه ها بیشتر باشد بدون شک بیشتر هم به دل مخاطبان خواهد نشست؛ به طور مثال حضور بانوی دانمارکی که شیعه شده و از تجربه خود می گفت یکی از قسمت های خوب حسینیه بود که در لابه لای مداحی ها باعث تنوع بخشیدن به برنامه هم شد و درس های بزرگی نیز به مخاطبان داد، یا مداحی پسربچه بیماری که شفایش را از ذات مبارک ائمه معصومین (علیهم‌السلام) گرفته بود. نسیم اسدپور

ارسال نظرات